Hoe belangrijk het is voor je onderneming om te weten wie je bent

Ben je zelfstandig ondernemer of leid je een groot bedrijf, dan weet je hoe je verhaal naar buiten toe is. Het verhaal dat je vertelt is hoe je (potentiële) klanten je zien. Maar ken je jouw verhaal?

Verhalen verbinden

Wie ben jij? Hoe ziet jouw ondernemersreis eruit? Je neemt jezelf mee in je onderneming en dat is meteen ook wat jou onderscheidt van de andere bedrijven in jouw branche. Niemand heeft hetzelfde verhaal als jij, niemand heeft dezelfde reis gemaakt.

Verhalen hebben het kenmerk dat ze zorgen voor verbinding. In verhalen kunnen mensen zich namelijk herkennen, dus met jouw verhaal kun je je doelgroep aan je binden. Maar wat is jouw verhaal? Hoe goed ken je jezelf eigenlijk? Je verhaal is een aaneenschakeling van je herinneringen en die zijn jouw waarheid, je vormt er jouw identiteit en je authentieke verhaal mee. Het is dus heel belangrijk voor jezelf, maar ook voor je bedrijf dat je je verhaal kent.

Woorden geven aan de beelden in je hoofd

Je verleden leeft als een vanzelfsprekendheid in je hoofd, maar je herinneringen komen tot leven als je ze vertelt. Dat kan zowel mondeling als op papier, als je maar vertelt. Filosoof Søren Kierkegaard zei het al: “Het leven wordt achteruit begrepen, maar voorwaarts geleefd” waarmee hij bedoelde dat je in het heden leeft met je blik naar de toekomst, maar dat je kunt leren van wat je ziet als je terugkijkt.

Begin daarom je verhaal te vertellen. Is schrijven niet je sterkste kant? Spreek het dan in of vertel het aan iemand anders en laat het opschrijven. Begin bij het begin. Het lijkt misschien niet van belang hoe je knuffelbeer heette, maar je zult zien dat uiteindelijk alles aan elkaar haakt.

Zodra je woorden gaat geven aan de beelden in je hoofd, worden je herinneringen scherper, duidelijker. Het laat je nadenken over wat er precies gebeurd is en hoe je dat in woorden samenvat. Vanaf je huidige positie ben je in je voordeel: met de kennis van nu en de afstand die je nu hebt, zie j de context van elke gebeurtenis. Je ziet jouw rol in je eigen verhaal. Dat maakt je sterker en beter in staat beslissingen te nemen voor de toekomst.

Bouw aan je bedrijfsidentiteit

Nu je je verhaal kent, weet je beter wie jij als ondernemer en jij met je bedrijf bent. Welk verhaal wil je uitdragen? Waaraan wil jij je klanten verbinden?

Met je verhaal kun je je bedrijfsidentiteit vormgeven. Gebruik het in je uitingen op social media en vertel het op je website. Laat je doelgroep weten wie je bent, waar je voor staat en hoe je voor hen het verschil kan maken met jouw verhaal!

ontdek de super powers van Lieke - onze story hero

Fuel your story

Post Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *