Podcasting: De sleutel tot betekenisvolle verhalen

Marleen Toxopeus

Het aantal podcastluisteraars in Nederland is de afgelopen tijd explosief gestegen. Ongeveer de helft van hen luistert wekelijks en blijft tot het einde van een aflevering geboeid. Dit in tegenstelling tot blogs, waar lezers vaak binnen enkele minuten afhaken.

Audio heeft een unieke kracht en betekenis, en daarom is podcasting wat mij betreft  de sleutel tot betekenisvolle communicatie. 

_Heropedia foto Marleen Toxopeus
ORDINARY WORLD
 
In een wereld waarin beelden, foto’s, video’s en geschreven woorden regeren, kijk ik terug naar de eenvoud van de oudste vorm van communiceren: verhalen. Net zoals de stamoudsten die verhalen doorgeven rond het kampvuur, geloof ik in de kracht van storytelling zonder visuele franje. Deze oude wereld van verhalen vertalen we vandaag naar podcasting, waar de puurheid van communicatie de boventoon voert.
In mijn eigen leven omarm ik deze puurheid ook. Samen met mijn man, een Portugees, brengen we twee Nederlandse-Portugese jongens groot. Ons thuis is in Den Haag, waar onze drie talen en culturen samenkomen. Deze ervaring verrijkt mijn begrip van communicatie en geven me een nog breder perspectief om jouw verhaal te vertellen.
 
super powers

Podcasting is mijn superkracht, en ik deel deze graag met organisaties die ‘echt’ verschil willen maken. Als kind leerde lopen op het zeilschip van mijn ouders en later was stuurvrouw op een zeilschip op de Noordpool. Net zoals ik het zeilschip leidde door onbekende wateren, begeleid ik jou en je organisatie door de onbekende wereld van podcasting. Podcasting is de ideale navigatiekaart om jouw waarden, missie en visie tot leven te brengen. Het is een krachtig hulpmiddel om jouw organisatie te versterken en impact te vergroten.

GREATEST ENEMY
 
Gemiste kansen en onbegrepen waarheden. In de zakelijke wereld zie ik een groot struikelblok: organisaties begrijpen de kracht van storytelling, maar worstelen met de vorm, inhoud en toon. Dit is hun grootste vijand, omdat het weerhoudt om de boodschap over te brengen, die werkelijk aankomt. Te vaak blijft het bij abstracte ideeën of compromissen die niet de ware aard van de organisatie weerspiegelen. Dit is een gemiste kans, vooral in een tijd waarin consumenten het vertrouwen in traditionele bronnen van informatie verliezen.
GUILTY PLEASURE

Podcasting is mijn persoonlijke “guilty pleasure” omdat het me elke dag opnieuw betovert. Maar in mijn drukke leven in Den Haag, blijf ik ook trouw aan een andere gekke traditie: mijn kappersbezoeken in Groningen.
Ondanks de afstand, zie ik deze reis als een moment van bezinning en ontspanning. Terwijl ik voor me uit staar in de trein, mijn gedachten de vrije loop laat, en uiteindelijk in de kappersstoel beland voor een knipbeurt, voel ik me op mijn gemak. Bovendien biedt het mij de kans om vriendinnen en familie te bezoeken

FAVORITE MUSIC

Mijn favoriete muziek hangt absoluut af van hoe ik mij voel, of wil voelen. Van Portugese Fado, Xavier Rudd, REM, Pink, The XX tot Gotan Project. Je vindt het zomaar terug op mijn favoriete lijst.