ChatGPT is maar deels zo intelligent als de mens en zal het nooit volledig worden
Of ik bang ben dat ChatGPT mijn werk overneemt? Nee.
Kan ChatGPT goede teksten schrijven? Nee, nog niet.
De antwoorden
Laat ik met het antwoord op de eerste vraag beginnen, dan komen we vanzelf op het antwoord van de tweede vraag.
Ik schrijf levensverhalen en begeleid mensen in trajecten van therapeutisch schrijven. Schrijven als middel om zaken op een rij te zetten. Therapeutisch schrijven moet je toch echt zelf doen en ChatGPT kan niet het persoonlijke verhaal van bestaande mensen schrijven. Het kan zelfs niet de biografie van een bekend persoon schrijven.
In tegenstelling tot wat we denken, genereert ChatGPT namelijk géén teksten die een samenstelling zijn van stukken bestaande tekst van verschillende bronnen. Bijvoorbeeld: als je ChatGPT zou vragen de biografie van Koning Willem Alexander te schrijven, is het niet zo dat het gaat zoeken naar informatie over de koning en die vervolgens samenvoegt tot een goed lopend verhaal.
ChatGPT maakt zelf teksten op basis van aangeleerde algoritmische voorspellingen. Het is dus geen zoekmachine. ChaptGPT heeft bestaande informatie op het internet gebruikt om te leren welke woorden vaak bij elkaar in een zin staan. Dit ligt in de praktijk wat complexer dan ik het nu hier stel, maar dat is wel de basis.
Wat mij opvalt in ChatGPT-teksten, is de passieve schrijfstijl met lange zinnen en een overdaad aan bijvoeglijke naamwoorden. Ik zie veel herhaling van die bijvoeglijke naamwoorden, maar ook van inhoud. Dan verwacht ik een vervolg, maar lees ik nog een keer hetzelfde, alleen uitgebreider geformuleerd.
ChatGPT-teksten lezen onnatuurlijk, niet origineel en het meest ongrijpbare: ze missen emotie, karakter. Vooral de eerste paar keer dacht ik ‘waarom ben ik zou aan het worstelen?’ Het kwam gewoon niet binnen.
En dat is niet wat je wil met je tekst. Die moet aanspreken, raken en lezen als een trein. Je wil dat je lezer aangaat en in actie komt, zich herkent in wat je schrijft. Je wil er je volgende klant van maken!
Het is dus juist dat ongrijpbare van menselijke emotie dat van een tekst een goede tekst maakt. En dat laat zich helaas niet berekenen in een algoritme. Dat zullen we toch echt zelf moeten doen. Een goede copywriter voor je webteksten en social media levert je als bedrijf dus waarschijnlijk meer geld op dan ChatGPT. Net zoals voor maatwerk-klantvragen de chatbot geen uitkomst biedt en ook die je klanten uiteindelijk zal doorverwijzen naar een fysieke medewerker.
Er is vanuit de klant-kant bekeken ook niet voor niets een enorme behoefte aan persoonlijk contact bij een klantenservice. Dat geeft een gevoel van gewaardeerd worden als klant. Een gevoel dat een robot niet kan geven.
Goede teksten? Nee, nog niet
Ik gaf het al aan, ChatGPT levert nog geen goede teksten. Tenminste, niet op het niveau van een goede copywriter die eerst jouw tone of voice leert spreken voor zij of hij aan de teksten begint.
Tegelijkertijd kan met goede prompts (de vraag die je ChatGPT stelt en de formulering daarvan) echt wel een tekst geschreven worden met een goede opbouw die ook nog lekker leest. Maar dat vraagt dus om goede input van een mens. Ook bij de doorontwikkeling van ChatGPT zijn het mensen die aan de knoppen draaien.
Maar ontwikkeling is er zeker en ChatGPT is geen hype die weer zal overwaaien. Het is een heel goed hulpmiddel om ideeën voor content op te doen. Vaak geeft het je invalshoeken die je zelf nog niet zag. Ook kan het teksten voor je samenvatten of je kort de kern ervan geven. Het kan een basistekst voor je schrijven waar je zelf je eigen draai aan kunt geven (en waar je waarschijnlijk nog wat taalfouten uit moet halen) en het kan bestaande teksten omzetten in bijvoorbeeld een gedicht of brief.
Wees héél voorzichtig met juridische teksten! Die zijn namelijk niet automatisch rechtsgeldig. Laat daar dus altijd een specialist naar kijken.
Kortom, AI kent nu al veel toepassingen en mogelijkheden en dat zullen er alleen maar meer worden. Maar hoe je het ook wendt of keert, AI blijft mensenwerk 😉