Sustainable markering

Duurzaam of sustainable zijn wel de ‘buzzwoorden’ van 2021.
Te pas en te onpas kwamen de termen langs in allerhande campagnes en uitingen.

Wanneer je googled op ‘sustainable’ krijg je 5.730.000.000 resultaten.

Het is een maatschappelijk onderwerp dat zich richt op alle markten en doelgroepen in binnen- en buitenland. Veel bedrijven zoeken op de één of andere manier een ‘haakje’ waaraan ze hun sustainable boodschap kunnen ophangen. Sommige doen dit echt heel goed en doordacht, bij anderen krijg ik regelmatig gefronste wenkbrauwen.

Een mooie slogan, die ik onlangs hoorde was:
No company is greener than it’s supplier. Mooi uitgangspunt om de duurzame boodschap breder te trekken dan alleen die van je eigen organisatie.

In deze hele duurzaamheid discussie, vroeg ik me af: Hoe duurzaam zijn wij marketeers eigenlijk?

Wegwerp marketing

Vraagje aan alle marketeers. Hoe duurzaam is jouw marketing?
In hoeverre ben jij onderdeel van de ‘wegwerp’ maatschappij door het bouwen van vluchtige campagnes en eenmalige content. Het organiseren van een webinar, zonder vervolg. Het uitsturen van nieuwsbrieven met allerhande downloads, zonder verhaal. Opzetten van leuke video content, die je eenmalig inzet ter promotie van een oplossing of product.

Maak het duurzaam: Denk in series

Voor 2022 zie ik meer marketingcampagnes opgezet op een duurzame manier. Een methode die hierin kan helpen is Binge Marketing. Hiermee denk je niet meer in losse content , maar in seriematige content. Je bouwt als het ware een Netflix-serie rond je organisatie/dienst/oplossing.
Deze serie bestaat uit een echte verhaallijn en de content sluit aan bij de aflevering die jouw publiek (lees doelgroep) consumeert. De serie blijft bestaan (lees online) , maar je gaat het steeds aanvullen met nieuwe seizoenen en nieuwe afleveringen.  Op ieder moment kan iemand ‘instappen’ op jouw serie en jouw content consumeren. De één zal kiezen voor het bingewatchen van je content, de ander zal misschien na 1 of 2 seizoenen afhaken. Eén ding staat vast: Je bent duurzame marketing aan het bedrijven en wat nog mooier is: Je bouwt een duurzame relatie op met je publiek. 

Vintage marketing

Net als met tweedehands spullen, kun je duurzame marketing ‘hergebruiken’. Contentseries kun je opnieuw promoten, je kunt trailers maken, je kunt compilaties maken, je kunt een Special Episode ontwikkelen,  kortom je kunt je content op meerdere momenten opnieuw inzetten. Dit maakt dat je niet alleen duurzaam bent, maar ook nog eens kosten efficiënt.
Met hetzelfde marketingbudget, kun je langer actueel blijven en je bereikt een hoger resultaat.

Van wegwerp marketing naar duurzaamheid

Denk je na het lezen van deze blog ‘interessant, daar wil ik wat mee’, neem dan contact met ons op. Onze Content Heroes denken heel graag mee in duurzame campagnes voor jouw organisatie.

520 Views
Category
Tags

No responses yet

Positieve feedback is leerzaam.