Aanvallen of verdedigen. Welke strategie kies jij?
Binnen je Business Strategy Plan is het belangrijk om te kunnen bepalen welke strategische keuzes je gaat maken.
Na de SWOT en de Confrontatiematrix kun je zien welke strategie het beste past binnen jouw bedrijf.
Je kiest voor AANVALLEN als je sterktes in je bedrijf goed kunt combineren met kansen die op je af komen. Je bedrijf is direct klaar om kansen om te zetten in omzetdoelen en hiermee de slagkracht van je bedrijf te vergroten.
Je gaat VERDEDIGEN als je een bedreiging in de markt kunt combineren met een sterkte in je bedrijf.
Je ziet dat je bedrijf sterk genoeg is om bijvoorbeeld een overname van een concurrent het hoofd te bieden.
VERSTERKEN doe je wanneer je een kans ziet in de markt, maar weet dat je interne organisatie nog te zwak is om de kans te grijpen. Je gaat dan zorgen dat de zwakte een sterkte wordt, zodat je alsnog (in een later stadium) voor de OFFENSIEVE (aanvallen) strategie kunt gaan.
Bij TERUGTREKKEN (ook wel veranderstrategie genoemd) zie je dat je bedrijf teveel interne zwaktes kent om toekomstige bedreigingen het hoofd te bieden. Je moet als bedrijf dus gaan veranderen. Je moet je terugtrekken uit een bepaalde markt of je moet je personeel opleiden/trainen om beter te kunnen anticiperen op veranderingen in de markt.
Het bepalen van je strategische keuze heeft direct invloed op de koers van je bedrijf en de plannen die andere afdelingen moeten maken. Denk hierbij aan marketingplannen, accountplannen, HR plannen en je financiële planning.
Deze moeten allemaal aansluiten op de strategische keuze die je in deze stap maakt.
Volg de workout en ga direct aan de slag in je eigen bedrijf.
You can do it! 💪
No responses yet