Tindermarketing
Doe jij aan ‘Tindermarketing’ of bouw je liever aan een serieuze relatie?

Tinder, de meesten van ons kennen het wel. Vanuit eigen gebruik of via een vriend/vriendin, collega of puberkind.

Een bijzondere app waar vraag en aanbod bij elkaar worden gebracht. Snel wordt er van links naar rechts geswiped en als je iets ziet dat leuk is en de aandacht vraagt, blijf je wat langer hangen. Soms stuur je een berichtje en als het dan echt nog steeds wat lijkt, dan ga je op date.

Tinder is vluchtig en lijkt op ‘snack’ content. Snel aandacht proberen te trekken van je doelgroep, zonder daarna de ‘diepte’ in te gaan.

Ben je op zoek naar een meer serieuze relatie, dan word je lid van een ‘datingsite’. Hier wordt net even iets meer van je gevraagd en kun je meer van jezelf laten zien aan je potentiële partner.
Vaak is hier het ‘online contact’ langer en intensiever voordat de eerste ‘date’ gepland wordt.

Jouw website is eigenlijk ook een soort ‘datingsite’.
Je bent op zoek naar een ‘serieuze’ relatie met je (potentiële) klant. Om dit voor elkaar te krijgen, wil je graag jezelf laten zien en over jezelf vertellen. Daarnaast wil je ook ontdekken wie er aan de ‘andere’ kant zit en dus bouw je manieren in, waarop de klant vragen aan je kan stellen via chatsoftware, online vragenformulier, via whatsapp of bellen.

De vraag is alleen, hoe vaak komt het tot een ‘date’ met je doelgroep en als dat al gebeurt, hoeveel van deze dates kun je dan omzetten naar een serieuze relatie?

Ik heb voor je opgezocht wat de 10 grootste afknappers zijn tijdens een eerste date (bron: wendyonline.nl)

  1. Praten over een ex
  2. Roken
  3. Geen enkele hobby
  4. Je niet aankijken
  5. Flirten met iemand anders
  6. Jou alles laten betalen
  7. Onverzorgd
  8. Alleen over jezelf praten
  9. Zelf geen initiatief nemen
  10.  Alleen maar op je telefoon zitten
Wat is jouw nummer 1 afknapper als je voor het eerst met iemand in gesprek gaat?

Trek met deze kennis eens parallellen naar je eigen bedrijf, je website en de manier waarop jij (potentiële) klanten aanspreekt. Ontdek je al potentiële ‘afknappers’?

Interessante exercitie om met je bedrijf te doen. Want uiteindelijk wil jij meer dan een Tinderdate met je klant toch?

Een paar kleine tips:

Maak het persoonlijk
Om tot serieuze relaties te komen, moet je jezelf durven ‘blootgeven’. Dus vertel over je bedrijf, maar vooral over de mensen die er werken. Laat deze mensen ook aan het woord. Tenslotte wil je zaken doen met mensen en niet met een dienst of product.

Praat niet alleen over jezelf en wees eerlijk
Laat ook bestaande klanten aan het woord. Laat hen vertellen wat ze goed vinden aan de relatie met jouw bedrijf, maar laat ook vertellen wat er nog verbeterd kan worden. Een eerlijke relatie duurt nu eenmaal langer.

Neem initiatief
Laat zien dat je tijd wilt investeren in de nieuwe relatie. Geef mogelijkheden tot het volgen van gratis trainingen of webinars. Vraag input van je bezoeker en zorg dat je ALTIJD reageert.
Als je dus een chatfunctie hebt, zorg dat mensen online zijn en geef vooral niet het idee dat je op je ‘telefoon’ zit en niet doorhebt dat iemand contact met je probeert te maken.

Kom verzorgd voor de dag
Zorg dat alles klopt. Een eerste indruk kun je maar 1x maken.

Flirten met iemand anders
Wanneer je in gesprek bent met iemand, ga dan niet om je heen staan kijken of je wellicht een meer belangrijke klant op dat moment mist.

Bouwen aan een serieuze (klant) relatie kost veel tijd en energie, maar als je dan zover bent, dat je samen in het ‘huwelijksbootje’ stapt, dan kan de relatie ook tegen een stootje en zullen beide partijen hun best doen het ‘huwelijk’ in stand te houden.
Samen bouw je  aan een loyale klantrelatie.

 

 

322 Views
Category
Tags

No responses yet

Positieve feedback is leerzaam.