Hey jij daar! Mis jij ook je oude leven?

Het vaccinatieprogramma is van start gegaan. De eerste prikken zijn gezet en daarmee de eerste stapjes richting vrijheid en ons oude leven.

Vanochtend las ik in de krant dat heel veel Nederlanders nog steeds veel vraagtekens hebben bij het vaccin en dat een (te) grote groep nog steeds neigt naar niet vaccineren. Met name de doelgroep 18 tot 30 jaar is hierin groot.

Een aantal redenen om niet te vaccineren zijn:

⛔️ Het vaccin maakt je juist zieker
⛔️ Je DNA kan worden aangetast door het vaccin
⛔️ Onvoldoende onderzoek naar gevolgen op lange termijn

Voorlichting is dus belangrijk om veel redenen te ontkrachten.

De huidige voorlichtingscampagne van onze overheid vind ik een beetje tam, zeker voor de doelgroep 18 – 30 jaar.  Dit is toch zeker de groep die:

✅ Wel van een drankje of 2, 5, 10 of meer houdt
✅ De hele dag op hun mobiel druk is met Social Media
✅ Vinden dat blowen een ‘new way of live’ is en zeker geen kwaad kan
✅ Lekker willen spacen op een pilletje tijdens een festival

Voor iedere boodschap die je wilt brengen naar je doelgroep geldt 1 belangrijke regel:
Ken je doelgroep en pas je boodschap aan op hun belevingswereld. Alleen dan kun je inspireren, overtuigen en aanzetten tot actie.

Dit betekent soms ook, dat als je doelgroep heel groot is en heel divers, je deze moet gaan ‘opknippen’ in meerdere subdoelgroepen, Voor iedere subgroep bedenk je een eigen campagne. Hierdoor haal je meer resultaat uit je campagne.

De huidige vaccinatiecampagne van de overheid maakt dit nog eens een keertje goed duidelijk. Te algemeen,  omdat in één campagne de totale bevolking overtuigd moet worden.

Maak subdoelgroepen aan. Bijvoorbeeld Nederlandse bevolking 18 – 30 jaar.

De campagne:

Hey.. jij daar! Mis je dit ook:
<beelden van jongeren hossend op een feest >
<beelden van een groep mensen gezellig met elkaar aan het eten en drinken>
<beelden van champagne en feest>

Van de zomer kun je weer los hoor! Hoe top is dat? Oh ja… moet je je wel even laten vaccineren!
<beelden van jongeren in interview stijl, die hun redenen geven waarom ze niet gaan vaccineren>

Wat? Je gaat niet vaccineren zeg je? Te weinig onderzoek? Je weet de lange termijn consequentie niet?
Vreemd, want drinken doe je WEL. De hele dag je Social Media checken doe je WEL. Af en toe een pillletje op een festival doe je WEL en die joint die rook je WEL. Terwijl uit veel onderzoek is gebleken wat de effecten zijn op zowel de korte als de lange termijn.

Denk na voordat je NEE zegt. Vaccineren is niet gevaarlijk. Het zorgt ervoor dat je lichaam antistoffen gaat aanmaken, waardoor we met elkaar Corona de wereld uit kunnen helpen.

Zeg je NEE tegen het vaccin, dan zeg je NEE tegen je normale leven.

Bekijk hieronder het storyboard voor een dergelijke campagne (overheid doe er je voordeel mee)

 

21 Views
Category
Tags

No responses yet

Positieve feedback is leerzaam.