Hey jij daar! Mis jij ook je oude leven?

Het vaccinatieprogramma is van start gegaan. De eerste prikken zijn gezet en daarmee de eerste stapjes richting vrijheid en ons oude leven.

Laatst las ik in de krant dat heel veel Nederlanders nog steeds veel vraagtekens hebben bij het vaccin en dat een (te) grote groep nog steeds neigt naar niet vaccineren. Met name de doelgroep 18 tot 30 jaar is hierin groot.

Een aantal redenen om niet te vaccineren zijn:

⛔️ Het vaccin maakt je juist zieker
⛔️ Je DNA kan worden aangetast door het vaccin
⛔️ Onvoldoende onderzoek naar gevolgen op lange termijn

Voorlichting is dus belangrijk om veel redenen te ontkrachten.

De huidige voorlichtingscampagne van onze overheid vind ik een beetje tam, zeker voor de doelgroep 18 – 30 jaar.  Dit is de groep die:

✅ Volop in het sociale leven staat
✅ Lekker met vrienden een drankje wil doen op een terras
✅ Festivals wil bezoeken en uit je dak gaan
✅ Deels nog studerend zijn en volop van het studentenleven genieten

Voor iedere boodschap die je wilt brengen naar je doelgroep geldt 1 belangrijke regel:
Ken je doelgroep en pas je boodschap aan op hun belevingswereld. Alleen dan kun je inspireren, overtuigen en aanzetten tot actie.

Dit betekent soms ook, dat als je doelgroep heel groot is en heel divers, je deze moet gaan ‘opknippen’ in meerdere subdoelgroepen, Voor iedere subgroep bedenk je een eigen campagne. Hierdoor haal je meer resultaat uit je campagne.

De huidige vaccinatiecampagne van de overheid maakt dit nog eens een keertje goed duidelijk. Te algemeen,  omdat in één campagne de totale bevolking overtuigd moet worden.

Maak subdoelgroepen aan. Bijvoorbeeld Nederlandse bevolking 18 – 30 jaar.

De campagne:

Hey.. jij daar! Mis je dit ook:
<beelden van jongeren hossend op een feest >
<beelden van een groep mensen gezellig met elkaar aan het eten en drinken>
<beelden van champagne en feest>

Van de zomer kun je weer los hoor! Hoe top is dat? Oh ja… moet je je wel even laten vaccineren!
<beelden van jongeren in interview stijl, die hun redenen geven waarom ze niet gaan vaccineren>

Wat? Je gaat niet vaccineren zeg je? Te weinig onderzoek? Je weet de lange termijn consequentie niet?

Dat is jammer. Wist je dat de risico’s van vaccineren lager zijn dat die van (overmatig) alcohol gebruik, roken en teveel tijd doorbrengen op een scherm op wat voor manier dan ook?

Denk na voordat je NEE zegt. Vaccineren is niet gevaarlijk. Het zorgt ervoor dat je lichaam antistoffen gaat aanmaken, waardoor we met elkaar Corona de wereld uit kunnen helpen.


Zeg JA tegen vaccineren en JA tegen je oude leven.

Bekijk hieronder het storyboard voor een dergelijke campagne, die volgens mij een veel groter effect heeft op deze doelgroep.

152 Views
Category
Tags

No responses yet

Positieve feedback is leerzaam.