Ik stop met roken
Ik ga stoppen met roken!

We stellen onszelf vaak doelen. Bijvoorbeeld de eerste week van januari willen we vaak op dieet. Doelstelling is dan om bijvoorbeeld 5 kg af te vallen voordat de bikini of zwembroek weer uit de kast moet.
Rook jij? dan ken je deze ook: In 2021 ga ik stoppen met roken!

Ook binnen bedrijven wordt gewerkt met doelstellingen. Voorbeelden hiervan zijn:

🎯 Budgetten behalen die zijn gesteld
🎯 Marges verhogen
🎯 Nieuwe klanten binnenhalen
🎯 Bestaande klanten verder uitbouwen
🎯 Training volgen voor persoonlijke ontwikkeling

Doelen stellen is natuurlijk super, maar heel vaak worden doelen ook niet bereikt. Hoe komt dat nu?

Redenen kunnen zijn:

✅ Doelen zijn niet specifiek genoeg, waardoor het niet overzichtelijk wordt wat er nu precies van jou verwacht wordt
✅ Doelen zijn niet meetbaar, waardoor je niet tussentijds kunt zien of je op de goede weg zit en hierdoor de focus gaat verliezen
✅ Het doel is VOOR jou bepaald en niet MET jou. Hierdoor heb jij geen inspraak gehad en vind je de doelstelling niet acceptabel
✅ De doelstelling die gesteld is, is eigenlijk niet haalbaar. Het is niet realistisch. Hierdoor is de motivatie om te werken aan de doelstelling direct al laag.
✅ Er is geen tijd vastgesteld, waarbinnen je de doelstelling moet halen. Ook dat maakt dat het minder motiveert. Mag ik 3 maanden doen om mijn doelstelling te halen of heb ik een jaar de tijd? Dat maakt echt wel een verschil.

Kortom, de doelstellingen zijn niet SMART.

Wanneer je binnen je bedrijf (of privé) doelstellingen stelt voor jezelf of je collega’s, dan is het belangrijk dat ze SMART zijn.

We nemen het voorbeeld van de marges die verhoogd moeten worden.

SMART is :
We gaan de marges verhogen van 4% naar 6% binnen een half jaar op productgroep X.

Hoe bepaal je nu welke doelstellingen realistisch zijn?

Het antwoord op deze vraag komt uit je Business Strategy Plan. In stap 5 heb je bepaald wat je strategische keuzes zijn. Deze strategische keuzes kun je vervolgens gaan uitwerken in SMART doelstellingen. Hiermee geef je handen en voeten aan de gekozen strategie.

Vanuit de strategische keuzes ga je ook andere afdelingen binnen je bedrijf richting geven. Je geeft de opdracht om een tactisch marketingplan te schrijven met daarin SMART doelstellingen om de strategische keuze te helpen behalen. Ditzelfde geldt voor je HR afdeling, je financiële afdeling en je salesafdeling (accountplanning).

Iedereen kan nu aan de slag om de strategische keuze van jouw bedrijf samen vorm te geven.

Be Smart, Be Successful

Zie hieronder de workout, waarin dit verder wordt toegelicht.
Success, you can do it! 💪

 

 

106 Views
Category
Tags

No responses yet

Positieve feedback is leerzaam.