Business Strategy blog
De zin en onzin van missie & visie

Missie, Visie, Kernwaarden. Drie pijlers waarop in de basis de organisatiestrategie en haar cultuur gebaseerd zouden moeten zijn met daaruit voortvloeiend de marketingstrategie.

Toch worstelen nog veel bedrijven met het helder benoemen van hun missie en de visie. Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee? En dan nog die kernwaarden, dat is toch eigenlijk gewoon gebakken lucht?

Een quote hierover van Richard Branson uit het boek De Virgin Way:
‘Mission Statements hebben, op een enkele zeldzame uitzondering na, geen enkele invloed op de beleidskoers van een bedrijf of de medewerkers, en in veel gevallen zijn ze eigenlijk niet meer dan een lachertje. Als je werkt voor de XYZ Apparaten Onderneming moet jou dan echt nog worden verteld dan de missie van XYZ Apparaten is om de beste apparaten ter wereld te maken en te allen tijde de beste klantenservice af te leveren?’

Inderdaad. Als je alleen maar wollige teksten schrijft en open deuren nastreeft, heeft het hebben van een missie en visie weinig nut. Als alles klopt echter, dan geeft het juist houvast en identiteit naar enerzijds je werknemers en anderzijds je klanten of prospect. Hier zit ook direct de valkuil, want als het niet klopt, dan werkt het ook direct averechts op het moment dat het mis gaat met je bedrijf.

Voorbeeld hiervan is de DSB Bank van Dirk Scheringa.

Zij hadden als missie:
‘De beste consumentenbank te zijn, waarbij de klant centraal staat’

Eén van de kernwaarden was open en eerlijke communicatie. We weten allemaal hoe dat is afgelopen.

Nog één keer duidelijk op een rij:

✅ Missie: Dat wat je als bedrijf doet
✅ Visie: Dat wat je als bedrijf hoopt te bereiken
✅ Kernwaarden: Kompas van je bedrijf, hoe doe je wat je doet.

Wees kort en krachtig, zorg dat je helder bent in woordkeuze en geen ‘open deuren’ benoemd en check bij je collega’s en klanten of zij het bedrijf herkennen in dat wat je schrijft.

Mooie voorbeelden

Voorbeelden van goede uitbalanceerde mission statements in combinatie met een sterke marketing strategie zijn:

Samen werken aan je missie en visie?
Claim je domein

Door het bepalen van je visie, missie en kernwaarden, zet je de eerste stap in je Business Strategy Plan.
Bekijk hieronder de workout en ga aan de slag in je bedrijf!

567 Views
Category
Tags

Comments are closed