Windowdressing alleen werkt niet
Windowdressing alleen werkt niet!

We maken het allemaal wel eens mee. Je komt via een goede advertentie op de website van een bedrijf en je denkt: Wauw, die hebben het goed voor elkaar. Kosten nog moeite bespaard. Goede teksten, gezellige foto’s, mooie content. Ook de LinkedIn posts zeggen niet anders dan: Dit is een bedrijf waar ik zaken mee wil doen of waar ik voor zou willen werken.

Tot je er daadwerkelijk mee in aanraking komt.

Voorbeeld 1:

Je reageert op een coole vacature bij dit supercoole bedrijf. Ja, eindelijk. Mijn kans om hier te mogen werken. Je stopt tijd en energie in een goede motivatie en je CV en stuurt het op. Vol verwachting klopt je hart…… Vervolgens hoor je helemaal niks.
Je belt er achteraan. De HR manager is er niet, maar hij gaat je terugbellen. Je wacht nog 2 dagen en je hoort helemaal niks.
Bij mij begint het dan al te kriebelen… euhhhh…. Wil ik hier wel werken?

Voorbeeld 2:

Via een superleuke advertentie raak je geïnteresseerd in een dienst/product van een bedrijf. Je belt erheen, je gaat in de wacht. Dit duurt 5 minuten MET irritant muziekje. Je geeft ze het voordeel van de twijfel. Na 5 minuten word je doorverbonden. Je steekt van wal met je verhaal. De persoon aan de andere kant zegt: ‘Sorry, ik kan u niet helpen, ik verbind u door met mijn collega’. Je zit weer 5 minuten in de wacht, met hetzelfde irritante muziekje en krijgt een nieuwe persoon aan de lijn. Je mag weer je hele verhaal doen, waarop je hoort, dat hij het even moet navragen bij een collega.
Bij mij begint het dan te kriebelen…. euhhhh… als dit al zo gaat, hoe gaat het dan straks als ik dat product heb gekocht?

Veel geld en energie stoppen in de windowdressing van je bedrijf is zonde, als blijkt dat er weinig klopt, zodra je het bedrijf ‘binnenstapt’ op welke manier dan ook.
‘Practice what you preach’

Als jij op je website zegt dat klanten jouw bedrijf waarderen met een 9.4, dan verwachten potentiële klanten ook een dienstverlening van dat niveau. Dat begint al bij het allereerste contactmoment. Een telefoontje, een email of een bezoek aan je bedrijf op locatie.
Dat wat je uitstraalt in je etalageruit, moet overeen komen met de processen en de mensen in je bedrijf.

Daarom is een Strategische Business analyse een cruciaal onderdeel binnen je bedrijfsvoering. Wie ben ik, waar sta ik voor, voor wie doe ik dit? Heb ik daarvoor de juiste mensen in dienst? Met het juiste kennisniveau? Is mijn bedrijf klaar voor de verwachte groei vanuit een enorme kans die de markt gaat bieden?
Kortom: Kan ik waarmaken, wat ik straks naar buiten toe ga communiceren?
Want alleen dan gaan je investeringen in marketing & sales activiteiten converteren in leads. Alleen dan ga je merken dat je investeringen zich gaan terugverdienen in meer omzet en meer (loyale) klanten.

Probeer het eens. Het is niet zo ingewikkeld.
Klik op onderstaande link en in 6 stappen leg ik je uit hoe je een Business Strategy Plan opzet voor je bedrijf.

Business Strategy Workout

143 Views
Category
Tags

No responses yet

Positieve feedback is leerzaam.