Contentplace goes Big Data

Big Data!

Hoe helpt data je aan klantinzichten?

Big Data, een term die we heel veel tegenkomen. Maar wat is nu precies Big Data.
Big Data is een verzamelnaam van alle informatie die je als bedrijf verzamelt, zowel passief als actief.

Denk hierbij aan data via Social Media kanalen, mailverkeer, Google, bezoeken van websites en apps, locatieherkenningssoftware, maar ook ingevulde enquetes, aankopen via webshops, registraties voor nieuwsbrieven, clicks op links in je e-mails, etc.

Doordat de wereld steeds meer online zaken is gaan doen, is er een enorme hoeveelheid data ontstaan. Hierdoor is de vraag niet meer : Hoe kom ik aan de juiste data? maar: Hoe haal ik de juiste informatie uit mijn data?

Hoe zet ik mijn data om naar de juiste klantinzichten, waardoor ik de beste actie kan ondernemen, via het juiste kanaal om zo op het juiste moment een kopende klant te bereiken die zijn aankoop bij mij doet.

Data-classificatiemodel

Om tot die inzichten te komen, moet data geanalyseerd worden. Hiervoor zijn vele soort data-analyse software tools op de markt. Deze maken gebruik van een classificatiesysteem:

  1. Is de data beschrijvend of verklarend
  2. Is de data van toepassing op het verleden, het heden of de toekomst

Hierdoor ontstaat de volgende tabel:

Beschrijvend Verklarend
Verleden/heden Descriptive (wat is gebeurd) Diagnostic (waarom is het gebeurd)
Toekomst Predictive (wat gaat er gebeuren) Prescriptive (waarom gaat het gebeuren)

(bron: basisboek online marketing – Marjolein Visser & Berend Sikkenga)

Bedrijfsstrategieën op basis van data

Door het juist analyseren van je data, kun je deze gaan inzetten in online strategieën van je bedrijf.
Want als je weet wat er is gebeurd en waarom iets is gebeurd, kun je ook gaan voorspellen wat er gaat gebeuren en waarom.
Voor welke toepassingen worden deze data analyses ingezet:

✅ Verbeteren en aanpassen van bestaande businessmodellen. Zitten we als bedrijf nog op de goede weg, bedienen we nog de juiste klanten met de juiste producten/diensten?

✅ Welke kanalen kan ik het beste gebruiken om mijn klant te bereiken? Zijn mijn bestaande kanalen toereikend en passen die in de vastgestelde Customer Journey.

✅ Welke boodschap wil mijn klant horen. Hoe kan ik optimaal communiceren met mijn doelgroep. Welke informatie is belangrijk en vooral welke informatie NIET.

Big Data is dus een bron aan informatie. Als je de juiste informatie eruit haalt, krijg je betere inzichten in wie je klant is (Customer Profile), waar hij/zij behoefte aan heeft en hoe hij/zij zich het liefst van informatie voorziet om tot een juiste aankoopkeuze te komen (Customer Journey)

Big Data is met name belangrijk bij stap 2 in het maken van je Business Strategy Plan. Het helpt je om je huidige situatie te analyseren.

Zie hieronder de workout hierover.

670 Views
Category
Tags

No responses yet

Positieve feedback is leerzaam.

%d bloggers liken dit: