Waar gaat de reis naartoe?
Waar gaat de reis naartoe?

Bekende situatie. Het is vakantietijd. Je hebt een leuke vakantie geboekt en je stapt in je volgepakte auto. Je geeft je vakantiebestemming in binnen je navigatiesyteem of bij Google Maps op je mobiel. Vervolgens word je keurig genavigeerd naar je bestemming.

Plot deze situatie eens op het bedrijf waar je werkt. Je komt binnen. Je weet precies waar je bedrijf naar toe wil, welke strategische keuzes gemaakt zijn en welke SMART doelstellingen gehaald moeten worden en wat jouw aandeel hierin is. Kortom je stelt je ‘werknavigatie’ in op het einddoel en je gaat doelgericht aan de slag.

Als dit de situatie is binnen jouw bedrijf, dan is dat meer dan top. Helaas werkt het meestal anders.

Lees hieronder mijn ervaring als (freelance) content marketeer.
Vanuit mijn rol als (content)marketeer kom ik vaak bij bedrijven binnen. De vraag die meestal wordt gesteld is: ‘ik moet iets met content, kun je me helpen’.

Uiteraard is mijn antwoord: ‘natuurlijk kan ik je helpen’. Mijn daarop volgende vraag is: ‘Heb je een business strategie’. Meestal krijg ik dan als antwoord: ‘ja natuurlijk heb ik die’.
Als ik vervolgens vraag: ‘Mag ik hem lezen?’ wordt het meestal al wat ongemakkelijker. Hoezo lezen? Het staat niet op papier, maar we weten echt wel waar we mee bezig zijn en voor wie.

Herken je dit? Lees dan verder.
Herken je dit niet? Lees dan toch maar verder 😊

Een goede (content)marketingstrategie begint bij het bepalen van je Business Strategie.

Uiteraard weet jij prima waar je met je bedrijf mee bezig bent, tenslotte zou je anders niet bestaan.
De vraag is alleen, weet jij zeker of je over twee jaar nog precies hetzelfde doet en of jouw klanten dan nog precies hetzelfde zijn? Is er nog vraag naar jouw product of dienst?

Het is daarom goed om toch ieder jaar te kijken naar zaken als:

✅ Doen we nog wat we willen doen?
✅ Hebben we nog steeds de juiste waarde propositie.
✅ Hebben we de juiste mensen in dienst?
✅ Hoe zit het met het kennisniveau en de benodigde ‘soft skills’
✅ Hoe ziet de toekomst eruit?
✅ Welke bedreigingen en kansen zien we op ons afkomen?
✅ Hoe kunnen we daarop inspelen?

Kortom je gaat je Business Strategie jaarlijks onder de loep nemen en stelt de ‘navigatie’ van je bedrijf opnieuw in. Tenslotte doet Google dit ook. Door steeds te onderzoeken of de ingegeven route naar een locatie nog steeds de optimale is.

Het grote voordeel is, dat wanneer je weet wat je wilt bereiken je ook veel beter kan sturen op marketingcampagnes die je wilt, content die nodig is voor de doelgroepen die je wilt bereiken. Daarnaast kan je HR afdeling hierop inspelen door de juiste mensen aan te nemen of door het aanbieden van training en opleiding om iedereen klaar te stomen voor de toekomst van het bedrijf. Kun je je financiële situatie afstemmen op groeikansen die wellicht ontstaan of juist op krimp die je verwacht.

#Samensterk

Kortom, de conditie van je bedrijf verbetert niet alleen in omzet en winst, maar ook je collega’s  hebben duidelijker in beeld wat er van ze verwacht wordt en waarom. Dit verhoogt de motiverende factor van betrokkenheid en een cultuur van #Samensterk. Samen bouwen aan de toekomst van het bedrijf.

Doe mee met de Business Strategy Workout

Om gerichter en doelmatiger met jou aan de slag te kunnen met goede (content) marketing, bied ik vanaf 7 september GRATIS de Business Strategy Workout aan.
Via een 6-stappenmodel, maak je samen met je collega’s een duidelijk Business Plan en zet je de koers uit naar je doelen voor het komende jaar.
Met deze route in het navigatiesysteem, kunnen we vanuit Contentplace.nl de route rijden vanuit marketing, zodat we samen bouwen aan het beste resultaat.

Doe jij met me mee.
Schrijf je vast in voor deze Workout en werk samen met mij aan de conditie van je bedrijf.

299 Views
Category
Tags

No responses yet

Positieve feedback is leerzaam.