The viral virus

The Viral Virus!

Corona, je kunt er niet meer omheen. Zodra de krant opengaat, de nieuwsapp geopend wordt of het journaal aanstaat, het eerste nieuws gaat over Corona.
The virus gone viral, kun je haast wel zeggen.

Maar wat betekent viral nu in de marketingwereld?

De betekenis van het woord viral volgens Van Dale is:
Viral: Zich snel als een virus verspreidend: viral gaan,  zich zeer snel verspreiden via internet; = viraal gaan

Veel merken zijn op zoek naar dat stukje content waarmee ze dit kunnen bewerkstelligen. Vaak is het ‘viral’ gaan van je marketingcampagne ook een stukje geluk. Wie pakt het op, wie doet er wat mee.

Om een zo hoog mogelijke kans van slagen te hebben, maken merken steeds vaker gebruik van Influencers.

Influencer marketing

Wikipedia geeft aan influencer marketing de volgende betekenis:
Influencer-marketing is een vorm van marketing via sociale media waarbij geprobeerd wordt om met behulp van invloedrijke mensen, de zogeheten influencers, potentiële klanten te beïnvloeden.

Bekende influencers

Kim Kardashian is natuurlijk een hele bekende, maar ook bekende sportfiguren, zoals Ronaldo en Messi en artiesten, zoals Ariane Grande en Beyoncé verdienen goud geld door te adverteren op hun Sociale Media kanalen.
Met name bedrijven die zich richten op consumenten, is er alles aan gelegen om een zo breed mogelijk publiek te bereiken.

B2B en influencer marketing

Tegenwoordig zie je dat ook bedrijven met kleinere budgetten op zoek gaan naar influencers. Vaak wordt hier gekeken naar micro influencers. Mensen die binnen een bepaalde bedrijfstak of branche bekend zijn. Het zijn dan meer experts. Vanuit B2B marketing zijn mensen binnen LinkedIn met een bepaalde status en bepaalde type volgers soms handig om in te zetten om jouw post te sharen tegen een vergoeding.

Influencer marketing verhoogt dus de kans dat je bericht viral gaat. Een enkeling lukt het op basis van unieke content om ‘opgepikt’ te worden, waardoor je bericht zonder (toch vaak dure) influencer marketing een breed publiek weet te vinden.

Ook platformen zoals Dumpert zijn soms handige kanalen voor het bekende duwtje in de rug.

Voorbeelden van ‘Viral’ campagnes

Heineken:
Heeeeyyy Biertje van Rudi
https://www.youtube.com/watch?v=66-YLQ_2qds

Bol.com
Viral Grabbeldoos
https://youtu.be/J0qonwNBO6s

Coolblue
Sinterklaas overname
https://youtu.be/AdCfAsosoQs

(bron https://www.searchsignals.nl/8-voorbeelden-succesvolle-content-marketing/)

Kortom je marketingcontent viraal laten gaan, is geen gemakkelijke opgave. Goed nadenken over je boodschap en je type content (videocontent leent zich hier erg goed voor). Daarnaast de juiste influencers voor jouw doelgroep zoeken. De juiste distributiekanalen en een stukje geluk op basis van unieke content die wordt ‘opgepikt’, kunnen wel zorgen voor een enorme awareness van je merk of product.

1.061 Views
Category
Tags

No responses yet

Positieve feedback is leerzaam.

%d bloggers liken dit: