CONTENTPLACE GOES BACK TO SCHOOL
Welk bedrijf werkt met de Buyer Profile:
COLLEGA VAN DE TOEKOMST
Hoe relevant zou deze zijn?
Leren is leuk! Hoeveel kinderen zullen dit zeggen? Hoe krijgen ze net zoveel passie voor leren als voor gamen of whatsappen, snapchatten en instagrammen?
Hoe vaak komt je puberzoon of -dochter niet thuis en antwoord op de vraag: Hoe was school? Met een hardgrondig ‘SAAI’, zonder enige vorm van enthousiasme en visie voor hun toekomst?
Een aantal maanden geleden mocht ik kennis maken met de wereld van het onderwijs. In dit geval vanuit de hoek van ICT & Onderwijs in de vorm van het project Klaslokaal van de toekomst.
Interessante gesprekken had ik met directeuren van zowel het Basisonderwijs als het Voortgezet Onderwijs. Tijdens een seminar rondom dit onderwerp, sprak ook Richard van Hooijdonk over zijn visie over de technologische vooruitgang en hoe de kinderen van nu onvoldoende worden voorbereid op de banen van de toekomst.
Dat er teveel nog de nadruk ligt op ‘hard skills’ (kennis) en te weinig op ‘soft-skills’, zoals probleemoplossend denken, samenwerken, innovatief denken, leiderschap.
Een aantal van deze skills leren je kinderen nu via hun ‘games’. Echt waar, dus ook al willen we er als ouders niet aan, gamen is niet helemaal nutteloos.
De hamvraag is: Hoe ga je als onderwijs nu invulling geven aan deze veranderende wereld?
Misschien nog belangrijker: Hoe gaan bedrijven daar vandaag de dag mee om? Denken zij na over hun collega’s van de toekomst?
Ik ben benieuwd. Hoeveel bedrijven zijn hier actief mee bezig en hoeveel daarvan zoeken daarin ook contact met het onderwijs. Niet alleen met MBO/HBO of WO, maar zeker ook met het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs.
De Buyer Profile: Collega van de toekomst, is dus zeker eentje om eens over na te denken.
Want de reis van jouw collega van de toekomst start nu. Zorg dat je in contact met ze komt.
Comments are closed