Brainf*ck!
Wat hebben Palmolive zeep, de Netflix serie Once Upon a Time en je hippocampus (of lange termijn geheugen) met elkaar te maken? Je zou zeggen niks, tot ik aanwezig was bij een middag georganiseerd door Platform Content en Carlijn Postma uitlegde hoe het zit.
Zij legde ons aan de hand van een stukje Palmolive zeep uit hoe we informatie vanuit onze korte termijn geheugen kunnen terughalen en hoe dit werkt vanuit het lange termijn geheugen. Wat blijkt: Als je iets hoort dat je wilt onthouden, dan is geur een belangrijke factor.
Voor mij is Sneeuwitje vanaf nu gekoppeld aan Palmolive. Of dat een vooruitgang is, durf ik nu nog niet te zeggen. Hoorde de associatie niet een appel te zijn?
Ga bij jezelf eens na hoeveel herinneringen verbonden zijn aan een bepaalde geur en dat die geur triggert tot een herinnering.
Neuromarketing & zintuigen
Kennis over het brein in combinatie met marketing is natuurlijk niet nieuw. Veel onderzoek is inmiddels gedaan naar hoe wij het brein op basis van zintuigen kunnen beïnvloeden met marketing.
Binnen veel retailketens wordt al volop geëxperimenteerd met het toepassen van geur. Geuren in winkels beïnvloeden direct het koopgedrag.
Ook kleur is een belangrijk neuro-element. Dit zie je bijvoorbeeld binnen de food-marketing. Prachtige kleurencomposities van gerechten, maken dat onze zintuigen worden geprikkeld.
Smell: de nieuwe neurofactor
Binnenkort kunnen we naast ontwikkelingen als Artificial Intelligence (AI), Virtual Reality (VR), HeatMaps en Voice (Google Home), Smell hier ook aan toevoegen. Zie je het voor je: een knopje met een wijnglas op je Google Home, zodat er per direct een heerlijke wijngeur door je kamer gaat, als je iets hoort dat je wilt onthouden? Ik ben voor.
Neuromarketing in combinatie met gedrag
Ook gedrag van mensen op het internet valt onder neuromarketing. Ook hier is en wordt veel onderzoek naar gedaan. Dit gebeurt onder andere door het het meten van het brein van mensen die worden blootgesteld aan diverse (online) marketinginstrumenten. Welk deel van de hersenen wordt waardoor getriggerd.
Webgiganten als Amazon maken dankbaar gebruik van allerlei algoritmes op basis van klik- en zoekgedrag om te kunnen voorspellen wat mensen nodig hebben en in de nabije toekomst gaan bestellen. Webdesigners maken gebruik van zogenaamde ‘heatmaps’ bij het ontwikkelen van de ultieme website voor bedrijven en merken. Een heatmap is een handig instrument en komen in een aantal vormen voor. Het is een direct resultaat van het meten van (klik)gedrag van je bezoeker op je website. Dit kan op basis van bewegings heatmaps, scroll heatmaps of klik heatmaps. Een leuk artikel over diverse soorten heatmaps kun je terugvinden op Frankwatching.
https://www.frankwatching.com/archive/2015/08/31/zo-gebruik-je-heatmaps-verhoog-je-de-conversie
No responses yet