CONTENTPLACE GOES HARRY POTTER – Deel 1 quaero engine vendo
Als Harry Potter echt zou bestaan, zou hij in 2019 zeker de spreuk ‘quaero engine vendo’ hebben uitgesproken.
Vertaald voor ons Latijn leken: Search Engine Advertising (SEA in de volksmond), maar dat klinkt als spreuk natuurlijk minder lekker ?
Naast Social Selling, zeker een vaak gebruikte term binnen (online) marketing anno nu. Soms leek het zelfs wel een toverwoord, maar is dat ook zo?
De komende blogs neem ik je mee in de historie van SEA & Social Selling en zet ik de feiten en fabels voor je op een rij.
Maar eerst een stukje geschiedenis, want waar komt de term SEA vandaan en waarom is het voor veel bedrijven een soort magische toverspreuk.
Waar staat SEA voor:
SEA betekent : Adverteren binnen zoekmachines, waarbij Google de belangrijkste is. Ik reken hierbij ook LinkedIn Campaign Manager en Facebook Advertisement, al zullen sommige dit onder het kopje Social Selling vinden vallen. Je betaalt dus om beter op te vallen en meer relevante bezoekers te krijgen voor je website/content/product/dienst.
Waar komt SEA vandaan:
SEA is bedacht door de uitvinders van Google.
Google begon in 1996 als schoolproject van Larry Page en Sergey Brin. Terwijl oude zoekmachines de posities rangschikten door middel van het aantal keer dat een zoekwoord op een pagina verscheen, bedachten Page en Brin iets nieuws. Zij bedachten dat hoe meer de afzonderlijk pagina’s van je website worden gevonden (backlinks) hoe hoger je komt in de ranking van het systeem (pageranks).
Omdat Google een gratis platform is, moesten de heren iets bedenken om geld mee te verdienen. Dit zijn de advertenties binnen Google, beter bekend als SEA.*
De manier om binnen de enorme hoeveelheid algoritmes van Google je pagerank te verhogen door te betalen voor advertentieruimte en hiermee je (vaak) onbekende doelgroep te bereiken.
Maar hoe werkt dat dan precies? Hoe is de verhouding kosten vs baten? Is SEA echt een goede tool of is het een briljante ingeving van de heren Page & Brin (uitvinders van Google), waar ook de heren van Microsoft (Linkedin) en Marc Zuckerberg (Facebook) veel geld aan verdienen. Weet jij hoe de algoritmes tot stand komen die de prijs voor je advertentie bepalen?
Volgende week in het tweede deel van deze blog, probeer ik hier antwoord op te geven.
Daarnaast ook een wezenlijk verschil van het gebruik van SEA binnen consumenten marketing en b2b marketing.
* (gedeelte van tekst komt in oorsprong uit de bron: https://imgemak.nl/ontstaan-google/)
Comments are closed